
 
 

Organisation internationale du Travail International Labour Organization 
 Tribunal administratif Administrative Tribunal 

Registry’s translation, 
the French text alone 
being authoritative. 

 

114th Session Judgment No. 3156

THE ADMINISTRATIVE TRIBUNAL, 

Considering the complaints filed by Ms A. B. and Mr C. S. (his 
third) against the International Telecommunication Union (ITU) on  
4 December 2010 and corrected on 10 February 2011, the Union’s 
reply of 3 June, the complainants’ rejoinder of 8 September and the 
ITU’s surrejoinder of 14 December 2011; 

Considering Articles II, paragraph 5, and VII of the Statute of the 
Tribunal; 

Having examined the written submissions and decided not to 
order hearings, for which neither party has applied; 

Considering that the facts of the case and the pleadings may be 
summed up as follows: 

A. In 2009 the complainants were elected to the ITU Staff Council – 
the body which, according to Staff Regulation 8.1, is responsible for 
representing the interests of the staff before the Secretary-General and 
his representatives. On 15 September 2009 the Council – of which  
Mr S. was then Chairman – published a communiqué, known as a 
“Flash”, informing the personnel that a grade G.5 staff member had 
just been suspended from duty with immediate effect two months after 



 Judgment No. 3156 

 

 
2 

having “allegedly omitted to bring to the Director’s attention an email 
message he was expecting”. The authors of the Flash criticised the 
attitude of that person’s grade P.5 supervisor and of the Director’s 
assistant and concluded with the words: 

“Finally, we trust that it is pure coincidence that this completely 
disproportionate administrative measure is directed at a G5 staff member 
who happens to be a staff representative? 

Is this the beginning of a new era in ITU? Are the G staff now completely 
responsible for all shortcomings of the hierarchy? 

We should not abandon our principles but support our colleagues by 
standing by them in troubled times. Who knows, you may be next!” 

On 25 September the Chief of the Administration and Finance 
Department sent to Mr S. a memorandum in which he pointed out  
that the publication of the Flash had seriously violated “certain 
fundamental principles underlying the right to freedom of expression”, 
such as the principle of confidentiality, because the staff member in 
question was the subject of an administrative investigation. He also 
stated that the Flash had raised “serious suspicions against other 
colleagues” and that, in the interests of the staff, “appropriate 
measures” had to be taken, with the agreement of the Secretary-
General, “in order to ensure the protection of all staff members”. He 
therefore informed the complainant that, until further notice, all 
communications from the Staff Council for general distribution (on 
paper or by e-mail) should be submitted to him prior to their sending 
or distribution. On 30 September Mr S. requested the Secretary-
General to review the decision of 25 September and to withdraw it on 
the grounds that it imposed censorship and unduly infringed the right 
of association. He observed that the Flash of 15 September could  
not have raised “serious suspicions” against certain staff members,  
as no names had been mentioned. On 13 October 2009 the Chief  
of the above-mentioned department wrote to Mr S. to tell him that, 
following their discussion that day, the ban on sending or distributing 
communications to all staff members without prior authorisation was 
lifted with immediate effect. 



 Judgment No. 3156 

 

 
 3 

On 5 May 2010 the Staff Council circulated by e-mail another 
Flash informing the personnel that the contract of the staff member 
who had been suspended had not been renewed. In an e-mail of  
7 May 2010 addressed to all staff, the Chief of the Administration  
and Finance Department explained that, following the adoption of  
the measure of 25 September 2009, negotiations had taken place, as  
a result of which the “privilege” granted to the Staff Council had been 
reinstated in exchange for an undertaking by the Council to set up an 
editorial committee whose function would be “to screen controversial 
Flash messages”. However, in spite of this he had received several 
complaints about the Flash of 5 May 2010, including at least two  
from members of the Staff Council. Consequently, he was launching 
an investigation to determine in particular whether the “promise” to 
establish the editorial committee had been kept. He concluded by 
saying that he had “no option but to again suspend the ability [of  
the Council] to send Emails to all staff until the investigation  
[wa]s complete”. Most of the members of the Council, including the 
complainants, resigned at that point. By an e-mail of 21 May 2010,  
the Chief of the above-mentioned department informed the staff  
that he was going to reinstate the e-mail “privilege” in order that the 
remaining Staff Council members might communicate with ITU staff, 
and that “[t]here [wa]s clearly no point in continuing an investigation 
as most of the persons involved [we]re no longer members of [the] 
Staff Council”. 

In a letter of 18 June 2010 to the Secretary-General, 13 staff 
members, including the complainants, sought to explain the reasons 
for publishing the two disputed Flashes, namely that it was the 
Council’s duty to inform the personnel that one of its members had 
been suspended from duty and would no longer be able to represent 
them and, subsequently, that that member’s functions as a staff 
representative had ceased because her contract had not been  
renewed. In their opinion, the decisions adopted on 25 September 
2009 and 7 May 2010 had breached the Council’s freedom of 
communication and expression. The signatories of the letter alleged 



 Judgment No. 3156 

 

 
4 

that the Administration had engaged repeatedly in “unlawful actions” 
for which it might be held answerable to the members of the Staff 
Council as well as the staff whose right of representation had been 
breached, and they each claimed compensation in the amount of 
30,000 Swiss francs. As they received no reply, they wrote to the 
Secretary-General again on 6 September to ask him to review his 
implied decision to reject their claim of 18 June. On the same day, 
they received a memorandum, dated 3 September 2010, in which  
the Secretary-General stated that any action against the decision of  
25 September 2009 was time-barred and that, as that decision had been 
withdrawn, any claim for compensation relating to it was groundless. In 
his opinion, the decision of 7 May 2010 had not injured them in any 
way, because the suspension applied only to electronic means of mass 
communication and that measure had been lifted after 15 working 
days. In addition, the Secretary-General considered that the claim of 
18 June 2010 was completely unfounded, because the Administration 
had acted “strictly within the limits of its authority by virtue of the 
Union’s duty to protect both its staff members and the dignity of the 
international civil service”. He criticised the Council members for not 
having checked the accuracy of the information contained in the 
disputed Flashes with the Administration. The complainants retired on 
30 September 2010. On 18 October they and the 11 other signatories 
of the letter of 18 June asked the Secretary-General to consider their 
request for review of 6 September henceforth to be directed against 
the decision of 3 September. By letters dated 25 November 2010, the 
Secretary-General informed them that their request for review had 
been rejected. These are the impugned decisions.  

B. Relying on Judgment 2892 the complainants explain that  
once they ceased to be staff members of the ITU on 30 September 
2010 they no longer had access to the internal means of redress. They 
consider that their complaints are therefore receivable under Article VII, 
paragraph 1, of the Statute of the Tribunal. 

On the merits, they contend that the Tribunal’s case law regarding 
staff associations is also applicable to representative bodies such as 
the Staff Council for which provision is made in the Staff Regulations. 



 Judgment No. 3156 

 

 
 5 

They hold that freedom of communication is part and parcel of 
freedom of speech, without which the Council could not exercise a 
genuine representative function and, consequently, that access to 
means of communication must be withdrawn only in cases of “patent 
abuse or if imperative reasons so require in order to safeguard higher 
interests of the organisation”. Since, on the one hand, neither of the 
disputed Flashes contained an accusation which amounted to an abuse 
of a right, or malicious, defamatory, rude or injurious statements and, 
on the other hand, the Administration did not plead any exceptional 
circumstances, the complainants consider that the decisions adopted 
on 25 September 2009 and on 7 May 2010 breached the two above-
mentioned freedoms.  

Moreover, the complainants denounce the “Administration’s 
unacceptable behaviour which was tantamount to blackmailing the 
Staff Council […] in order to ensure that what it did and said 
remained not within the limits established by the law, but within the 
infinitely narrower ones set at the Administration’s discretion”. In 
their opinion, as the Administration could not bear the Council’s 
criticism of its decisions, it tried to neutralise this body, which it 
regarded as too independent, by reducing it to silence for fear of 
retaliation or conflict. The complainants contend that the Staff Council 
has no obligation to check the accuracy of the information in its 
possession with the Administration and they deny that the information 
published in the above-mentioned Flashes was incorrect. Similarly, 
they deny that the Flashes were an affront to the dignity of the 
international civil service or that the principle of confidentiality was 
breached. They argue that the staff member who had been suspended 
from duty had not only the right but also a duty to inform the Council 
of the decision taken with regard to her, in order to explain her 
absence from its meetings.  

Lastly, the complainants take the Administration to task for 
interfering in the affairs of the Staff Council because of its  
animosity towards some of its members, especially Mr S. (see 
Judgment 3155, also delivered this day), and its determination to 
harass some of them. They also tax it with thinking that it can defend 



 Judgment No. 3156 

 

 
6 

staff members’ interests in place of the Council and with not 
respecting the rights of the defence. They submit that, contrary to the 
ITU’s assertions, the members of the Council had not promised to set 
up an editorial committee. 

The complainants seek the setting aside of the impugned 
decisions, the payment to each of them of compensation in the amount 
of 30,000 Swiss francs, plus interest at an annual rate of 8 per cent  
as from 18 June 2010 and the product of the capitalisation of that 
interest, as well as costs in the amount of 3,000 euros. 

C. In its reply the Union submits that the complaints are irreceivable 
because internal means of redress have not been exhausted. It 
considers that since the complainants, who were no longer staff 
members after 30 September 2010, chose to initiate an internal appeal 
procedure by sending a request for review to the Secretary-General, 
they ought to have completed that procedure by appealing against the 
decision forwarded to each of them on 25 November. It says that it 
regrets that the Appeal Board did not therefore have the opportunity  
to issue an opinion on the claim for compensation of 18 June 2010.  
It adds that any action against the decision of 25 September 2009  
and, consequently, any claim for compensation for alleged injuries 
caused by it are not only time-barred but also groundless, because that 
decision was withdrawn. Lastly, it points out that if the measure of  
7 May 2010, which suspended access to electronic means of mass 
communication, did cause injury to the complainants, it had been 
redressed even before the submission of the claim of 18 June, because 
that measure was lifted on 28 May 2010. 

Subsidiarily, the Union argues that the complaints are devoid  
of merit, because the decisions of 25 September 2009 and 7 May 2010 
did not constitute retaliation or blackmail against members of the  
Staff Council. It appends to its reply several Flashes published by the 
Council in 2009, some of which contain what it regards as sharp 
criticism of the Administration, in order to demonstrate that it takes  
no action whatsoever provided that the Council does not abuse its 



 Judgment No. 3156 

 

 
 7 

freedom of speech. The ITU considers that, in the instant case, the 
Council abused this freedom by publishing information in breach of 
the principle of confidentiality which applies during administrative 
investigations in order to safeguard the parties’ reputation and dignity. 
In this connection, it maintains that the underlying reasons for the 
publication of the Flash of 15 September 2009 were wrong, because 
the grade G.5 staff member’s suspension from duty had no impact on 
her activities as staff representative; since she retained her right of 
access to ITU premises, she could attend Staff Council meetings. 

The Union also contends that it had to fulfil its duty to protect the 
dignity of the staff members the Staff Council had unjustly targeted. It 
reproaches the Council for having failed in its duty to defend the 
interests of all staff members, because its antagonistic, even accusing, 
attitude caused injury to the above-mentioned staff member’s 
supervisors and colleagues in that the information about them which it 
published was biased and malicious. The ITU adds that the Council 
showed no concern for the accuracy of this information and 
emphasises that its invitation to conduct screening is not dictated by a 
desire for censorship but is aimed at protecting the personnel. It draws 
attention to the fact that the e-mail circulating the Flash of 5 May 
2010 was wrongly entitled “Termination of an ITU staff member’s 
appointment” and it produces an e-mail of the same date from  
a member of the Council – whose name has been removed – in  
which this person complained of the defamatory nature of this Flash. 
The Union states, on the basis of an e-mail from the current Chairman  
of the Council, that the promise to set up an editorial committee  
to ensure that excesses such as the publication of the Flash of  
15 September 2009 would not reoccur, has not been kept.  

In addition, the Union points out that, since none of the Council 
members who resigned ever lodged a complaint of harassment 
pursuant to Service Order No. 05/05, any allegation on that subject 
must be declared unfounded. It submits that the complainants have not 
proved the existence of any serious moral injury which might entitle 
them to compensation. 



 Judgment No. 3156 

 

 
8 

D. In their rejoinder the complainants draw attention to the fact  
that, after receiving notification of the decisions of 25 November 
2010, eight of the persons who had claimed compensation on 18 June 
referred the matter to the Appeal Board on 30 November 2010.  
The Board did therefore consider this claim and it submitted its  
report to the Secretary-General on 7 March 2011. They add that their 
complaints, which are aimed solely at obtaining compensation  
and which are not disguised applications to have the decisions of  
25 September 2009 and 7 May 2010 cancelled, were filed within the 
time limit laid down in Article VII, paragraph 2, of the Statute of the 
Tribunal. 

On the merits, the complainants submit that the Administration 
seriously hampered the independent functioning of the Staff Council. 
They say that, since the Council had set up an ad hoc group on 
communication in September 2009, there was no question of its 
Chairman – Mr S. – making any promise to set up an editorial 
committee to play a similar role. They point out that the records of the 
Council’s decisions for October and November 2009 made no 
mention of any discussion concerning the setting up of an editorial 
committee, but that the record concerning the meeting of 11 May 2010 
shows that the Flash published a few days earlier had indeed been 
approved by the above-mentioned group. 

The complainants ask the Tribunal “firmly to oppose the 
submission of anonymous statements to it without its prior 
authorisation” and therefore to disregard an e-mail of 5 May 2010  
sent by a member of the Staff Council. 

E. In its surrejoinder the ITU maintains its position and requests the 
joinder of the two complaints with those filed with the Tribunal on  
15 July 2011 by the eight staff members who referred the matter to the 
Appeal Board on 30 November 2010. On the merits, it says that the 
publication of the two disputed Flashes showed that the mechanism of 
the ad hoc group on communication was either not used, or was used 
ineffectively. As for the anonymous testimony before the Tribunal, it 



 Judgment No. 3156 

 

 
 9 

considers that what matters is its content and not the identity of its 
author. 

CONSIDERATIONS 

1. At the material time both complainants were members of the 
Staff Council of the ITU and one of them was the Chairman of that 
body. 

2. On 15 September 2009 the Staff Council circulated to  
all staff members of the ITU a communiqué, Flash No. 9-09, in  
which it announced and criticised the Administration’s decision of  
4 September to suspend a grade G.5 staff member. 

3. By a memorandum of 25 September 2009, the Chief of the 
Administration and Finance Department protested about this initiative 
to the Chairman of the Staff Council on the grounds that, in his view, 
this communiqué breached the requisite confidentiality of the 
administrative investigation which had been opened in order to decide 
what action was to be taken with regard to the staff member in 
question and that it also targeted other ITU staff members in an 
unacceptable manner. He ended this memorandum by saying that it 
was “most regrettable, but necessary in the interests of the staff as a 
whole, that appropriate measures […] be taken, with the agreement of 
the Secretary-General, in order to ensure the protection of all staff 
members” and that “[t]herefore, […] until further notice, it ha[d] been 
decided that all communications from the Staff Council for general 
distribution to all staff members (on paper or by e-mail) sh[ould] be 
submitted to the Chief of the Administration and Finance Department 
prior to their sending or distribution”. 

4. This decision, which had formed the subject of a request  
for review on 30 September, was withdrawn on 13 October 2009  
after a meeting where, according to the ITU, the Staff Council had 
undertaken to set up an internal mechanism to screen the content  
of communications addressed to all the staff. 



 Judgment No. 3156 

 

 
10 

5. However, on 5 May 2010 the Staff Council circulated an  
e-mail containing Flash No. 3-10, where it again referred to the case 
of the staff member whose situation had been mentioned in the Flash 
of 15 September 2009 and announced that her service had been 
terminated because her contract had not been renewed. 

6. As the Chief of the Administration and Finance Department 
considered that this initiative constituted further abuse by the Council 
of its freedom of expression, he informed the ITU personnel by an  
e-mail of 7 May 2010 that he had decided “to again suspend [its] 
ability to send Emails to all staff”. He explained that this measure 
would end on completion of an investigation to determine inter alia 
whether the Council had kept its “promise” to set up a mechanism  
for screening messages intended for general distribution. This new 
decision was thus tantamount to the provisional restoration of the prior 
authorisation rule introduced by the decision of 25 September 2009, 
except that it applied only to electronic communications. 

7. This decision led most of the members of the Staff Council, 
including the two complainants, to resign in protest. In a new e-mail 
of 21 May 2010 the Chief of the Administration and Finance 
Department informed the staff that, in light of those circumstances, 
there was no point in continuing the investigation and that he had 
decided to reinstate the e-mail “privilege” of the remaining Staff 
Council members to enable them to communicate with ITU staff, until 
new elections were held. 

8. On 18 June 2010 the complainants, along with other staff 
members of the Union, submitted a claim for compensation for  
the injuries which they considered they had suffered on account of  
the violations of the right of staff representation resulting from  
the above-mentioned decisions of 25 September 2009 and 7 May  
2010. The Secretary-General rejected this claim in memorandums  
of 3 September 2010. This position was upheld in decisions of  
25 November after a review procedure had been conducted pursuant 
to Staff Rule 11.1.1. 



 Judgment No. 3156 

 

 
 11 

9. The complainants, who left the organisation on 30 September 
2010, impugn the latter decisions directly before the Tribunal. Indeed, 
as the Tribunal found in Judgment 2892, under the Staff Regulations 
and Staff Rules of the ITU, only serving staff members have access to 
the internal appeal procedures, and it was therefore no longer possible 
for the complainants to refer their case to the Appeal Board (see also 
in this connection Judgments 2840, under 21, and 3074, under 13). 

10. Both complaints seek the same redress and are based on 
identical submissions. They shall therefore be joined to form the 
subject of a single ruling. 

11. In its surrejoinder the ITU requested that the present 
complaints should also be joined with those of eight other staff 
members who are likewise claiming compensation for the alleged 
injury caused by the decisions of 25 September 2009 and 7 May 2010. 
The Tribunal notes, however, that these eight complaints are directed 
against decisions refusing to grant compensation which were adopted 
after the matter had been referred to the Appeal Board, and that they 
contain submissions specifically pertaining to the conditions in which 
those internal appeals were examined. Thus, not only are they not 
based on exactly the same facts, but they raise questions of law that 
are partly different. Joinder is not therefore justified (see, in particular, 
Judgments 1541, under 3, and 3064, under 6). 

12. As the Tribunal has already had numerous occasions to  
state in its case law, bodies of any kind which are responsible for 
defending the interests of international organisations’ staff must enjoy 
broad freedom of speech, subject to the reservations set out below, 
and in particular they have the right to take to task the administration 
of the organisation whose employees they represent. This case law, 
which was originally established with regard to staff unions or  
staff associations and their officials (see Judgments 496, under 37, 
911, under 8, or 1061, under 3), also applies to bodies like the Staff 
Council of the ITU which are responsible for representing the interests 



 Judgment No. 3156 

 

 
12 

of the staff before the administration of the organisation (see 
Judgment 2227, under 7). 

13. In addition, the freedom of speech that these bodies enjoy 
can be respected only if they also have the freedom of communication 
which is part and parcel thereof. For this reason, while the executive 
head of an organisation certainly has wide discretion to determine and, 
if appropriate, alter the scope of the means of communication made 
available to these bodies, decisions on the matter must not have the 
effect of curtailing, through overly restrictive measures, the rights and 
freedoms which they are allowed in order to perform their function 
(see, with regard to staff unions or associations, Judgments 496 and 
911, or Judgment 1547, under 8, and, with regard to a staff committee, 
Judgment 2228, under 11). 

14. Hence, the ITU is wrong in referring to the Staff Council’s 
ability to circulate e-mails to all staff members as a “privilege”, as it 
did in the above-mentioned decision of 21 May 2010 and in its 
submissions to the Tribunal. A body of this kind has a legitimate right 
to avail itself of this facility, unless there is good cause for restricting 
it. Nor does the ITU have any grounds to accuse the Council,  
as the Secretary-General did in his memorandums of 3 September  
2010, of “failing in its duty to provide all members of staff with 
objective, reliable and established information”. Indeed, the Union 
should under no circumstances seek to review the accuracy of 
information disseminated by the Council. 

15. The freedom of speech and the freedom of communication 
of the bodies in question are not, however, unlimited. Not only is an 
organisation entitled to object to misuse of the means of distribution 
made available to its staff committee (see the aforementioned 
Judgment 2228, under 11), but it also follows from the case law cited 
above in consideration 12 that the right to freedom of speech does not 
encompass action that impairs the dignity of the international civil 
service, or gross abuse of this right and, in particular, damage to the 



 Judgment No. 3156 

 

 
 13 

individual interests of certain persons through allusions that are 
malicious, defamatory or which concern their private lives.  

16. Since organisations must prevent such abuse of the right of 
free speech, the Tribunal’s case law does not absolutely prohibit  
the putting in place of a mechanism for the prior authorisation of 
messages circulated by bodies representing the staff. An organisation 
acts unlawfully only if the conditions for implementing this 
mechanism in practice lead to a breach of that right, for example by an 
unjustified refusal to circulate a particular message.  

17. This was the approach adopted in the above-mentioned 
Judgment 2227, in a case which bears a close similarity to the present 
one, where an organisation had decided to make the photocopying and 
distribution of Staff Committee communications subject to prior 
authorisation after the distribution of what it regarded as a tendentious 
notice. The Tribunal found that it could not set aside a general 
decision of that kind on the grounds that it did not afford the requisite 
safeguards to ensure freedom of speech because those safeguards are 
in any case predicated on the general principles of international civil 
service law and those established by the Tribunal’s own case law and 
by that of other international administrative tribunals. It therefore 
considered that only subsequent decisions refusing to authorise a 
particular communication that were based on that general decision 
could potentially be set aside if they did not fall within the strictly 
defined cases where it is lawful to restrict freedom of speech for one 
of the reasons mentioned above in consideration 15. 

18. The Tribunal will apply the same case law here. It follows 
that the decisions of 25 September 2009 and 7 May 2010 cannot be 
deemed unlawful in themselves. It must also be noted that, in this 
case, no other decision may be challenged. Indeed, the Flashes of  
15 September 2009 and 5 May 2010, the publication of which gave 
rise to the measures in question, were circulated without hindrance 
and the written submissions make no mention of any actual refusal to 



 Judgment No. 3156 

 

 
14 

distribute other Staff Council documents during the very short period 
when those measures were in force. 

19. At most, these measures might have been regarded as 
unlawful if they had been issued in a purely arbitrary manner or 
constituted an abuse of authority. 

20. However, while there is no formal proof supporting the 
ITU’s contention that the Flash of 15 September 2009 constituted a 
breach of the requisite confidentiality of an investigation that was 
under way, the other reason for the decision of 25 September 2009, 
i.e. the need to protect the individual interests of ITU staff members, 
was indubitably well founded. Indeed, that Flash targeted the P.5 
supervisor of the staff member whose suspension was mentioned, and 
also the Director’s assistant, and the Staff Council appeared to  
place the primary responsibility for the staff member’s blunder on 
these individuals. While those allegations were not really defamatory,  
the fact that they were brought to the attention of all of the staff  
without the persons concerned being able to refute them gave them a 
malicious character. The only argument put forward in the request for 
review of 30 September 2009 in an attempt to deny that there had 
been abuse of the freedom of speech, namely that the persons 
concerned had not been named in the Flash, is nonsensical, since  
they could easily be identified simply because their functions were 
mentioned. This unacceptable targeting sufficed in itself to justify  
the measure adopted on 25 September 2009. 

21. In addition, the Flash of 5 May 2010 is indirectly open to the 
same criticism in that, by referring to the Flash of 15 September 2009, 
it led the reader to refer back to it and could even be interpreted as 
indicating that the officials in question were somehow responsible for 
the non-renewal of the contract of the staff member who had had to 
leave the ITU. This ambiguity was all the more unfortunate because 
this non-renewal was wrongly termed a “termination” in the subject 



 Judgment No. 3156 

 

 
 15 

line of the covering e-mail. This further abuse of the freedom of 
speech therefore justified the decision of 7 May 2010. 

22. In these circumstances, the Tribunal will not accept the 
complainants’ contention that the impugned measures merely 
reflected the “Administration’s bias” and were in fact motivated by 
“animosity” towards the Staff Council and by a wish “to thwart and 
harass some [of its] members”. 

23. As the decisions of 25 September 2009 and 7 May 2010 
were therefore not unlawful, the ITU did nothing wrong in issuing 
them and, contrary to the complainants’ submissions, the fact that 
these decisions were subsequently withdrawn by those of 13 October 
2009 and 21 May 2010 respectively, does not in any way prove that 
there was any wrongdoing. The Union was therefore right to refuse 
the complainants’ claim for compensation for the injury which they 
considered they had suffered on account of the measures in question. 

24. It follows from the foregoing that the complaints must be 
dismissed, without there being any need for the Tribunal to rule on  
the complainants’ request for the removal from the file of one 
document whose contents are of no relevance to the outcome of this 
dispute, or to rule on the various objections to receivability raised  
by the defendant. 

DECISION 

For the above reasons, 

The complaints are dismissed. 

 

 

In witness of this judgment, adopted on 9 November 2012,  
Mr Seydou Ba, President of the Tribunal, Ms Dolores M. Hansen, 
Judge, and Mr Patrick Frydman, Judge, sign below, as do I, Catherine 
Comtet, Registrar. 



 Judgment No. 3156 

 

 
16 

 
Delivered in public in Geneva on 6 February 2013. 
 
Seydou Ba 
Dolores M. Hansen 
Patrick Frydman 
Catherine Comtet 


